Naslovnica
Vrati me korak natragSuper roditelj - početna stranica
Hormoni

Muški i ženski spolni hormoni su steroidi, skupina lipida sa 4 prstena. Pubertet kod djevojčica i dječaka počinje kad hipotalamus počne otpuštati gonadotropin (GnRH), koji stimulira frontalnu hipofiznu žlijezdu da počne otpuštati gonadotropne hormone, folikulostimulirajući hormon (FSH), i luteinizirajući hormon (LH).
FSH stimulira stvaranje sperme u testisima i razvoj Graafovih folikula u jajnicima. LH stimulira tetsise da stvaraju glavne muške spolne hormone testosteron i androsteron. Također, LH stimulira ovulaciju, formaciju žutog tijela u Graafovim folikulama nakon ovulacije i stvaranje progesterona putem jajnika. Graafova folikula i žuto tijelo proizvode estrogen, ženski spolni hormon zaslužan za razvoj ženskih spolnih organa i sekundarnih spolnih karakteristika poput grudi i pazušnih dlaka.
Estrogen također stimulira oblogu vagine koje se može ispitati pomoću vaginalnog brisa. Male koičine estrogena stvaraju se i u adrenalnom korteksu, posteljici pa čak i u testisima.
Nakon ovulacije, Graafove folikule nastavljaju izlučivati progesteron kako bi pripremili oblogu maternice, endometrij, radi primanja oplođenog jajeta. Ako se oplođeno jaje ne primi za oblogu maternice, žuto tijelo propada i počinje sazrijevati nova Graafova folikula.
Ako se oplođeno jaje ne primi za oblogu maternice, žuto tijelo nastavlja proizvoditi progesteron koji zadržava stanje endometrije, sprečava otpuštanje jajeta i sprečava menstruaciju sve do kraja ili prekida trudnoće. Posteljica stvara hormone kako bi održala stanje trudnoće, uključujući progesteron, estrogen i humani korionski gonadotropin (HCG), koji se može detektirati u testovima za trudnoću. Taj hormon održava otpuštanje progesterona pomoću žutog tijela kada frontalna hipofizna žlijezda prestane izlučivati gonadotropin tijekom trudnoće. Progesteron je bilo koja skupina steroidnih hormona koji daju efekt progesterona kako bi očuvali trudnoću. Progestini su sintetički hormoni koji oponašaju djelovanje progesterona.  
Jadranka Žderić
Medijska kultura djece i mladih
Mogućnosti i ograničenja
19,5 × 24,5 cm, 256 stranica;
meki uvez, cijena 120 kn

  • Teorijska razmatranja
  • Upoznavanje s hrvatskom i svjetskom praksom
  • Metodičke radionice (velika škola pripreme školskih tiskovina)
  • Savjetovališta za roditelje i učitelje
  • Ogledni tekstovi novinara, književnika...

Davno je Jan Amos Komensky u svojem djelu Didactica Magna napisao: Da bi se sve lakše pamtilo, čula trebaju raditi što više. Na primjer: sluh valja stalno povezivati s vidom, govor s rukom, ne samo na taj način što ćemo pričati ono što trebaju znati da bi im ušlo kroz uši, već što ćemo i slikati da bi im se stvari mogle kroz oči stisnuti u pamet. Ljude valja učiti, do najveće moguće mjere, da svoje znanje ne crpu iz knjiga, već da proučavaju nebo i zemlju, hrastove i bukve, tj. da proučavaju i ispituju same stvari, a ne tuđa zapažanja o stvarima.

Vrijedi li ta njegova preporuka i danas u informatičkom vremenu kad kola nevjerojatan broj informacija i nudi se niz gotovih rješenja? Omogućuju li društvene okolnosti sporo, postupno učenje koje će odgovarati čovjekovoj prirodi, odnosno pojedinoj njegovoj razvojnoj fazi te koja je pozicija škole u tim brzim društvenim promjenama.

Autorica tako pokušava otkriti na koji način suvremeni mediji (tiskovine, televizija, internet, kompjutorske igre.) utječu na proces učenja te komunikaciju tzv. starim medijima (knjiga, muzej.). Ovo je pokušaj otkrivanja metodičkih načina spajanja komunikacije raznovrsnim medijima poštujući sve pozitivne razvojne aspekte, ali i upozoravajući na potrebu zaštite djece i učenika od raznovrsnih oblika zloporaba.

[Ulomci iz recenzije Dragutina Lučića]
Propitujući vještine i strategije medijskog školovanja, blagotvoran, ali i razoran utjecaj, osobito elektroničkih medija - televizije i interneta - na razvoj djece, autorica postavlja niz suvislih moralnih, odnosno praktičnih pitanja na koja nudi i isto toliko socijalno odgovornih odgovora ponajprije upućenih roditeljima i učiteljima, a onda, dakako, na način primjeren njihovoj dobi, i djeci.

Pred nama je elaboracija koja nije tek puko izolirano teoretiziranje o medijima i sentimentalno zdvajanje nad sudbinom slabih i nejakih, nego smireno promišljanje koje ni u jednom jedinom trenutku ne zaboravlja da se krize, poteškoće, nesporazumi, negacije mogu i imaju razriješiti u socijalno odgovornoj praksi.

kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
Vježbajmo zajedno
Znam što želim
Sretna knjiga - Internet trgovina