Naslovnica
Vrati me korak natragSuper roditelj - početna stranica
Poruke na sve strane lete
Jedan od osnovnih zadaća škole ja opismenjavanje ljudi. To znači da ćeš svladati pisanje i govorno izražavanje hrvatskim jezikom (čitanje, govorenje). Bez toga jako je teško baviti se nizom različitih aktivnosti.
Tvoj život postaje siromašnim jer nisi u stanju primate poruke drugih ljudii slati ih. One se prenose različitim medijima – knjigama, časopisima, novinama, televizijom, radijom, internetom…

Pisanje i čitanje ne svladava se samo u prvom razredu osnovne škole. Čitav život možeš učiti i otkrivati ljepotu pisanih riječi, raznolike mogućnosti izražavanja.

Odrasli koji su tijekom života iz raznih razloga propustili opismeniti se, mogu to učiniti i kao odrasle osobe. Hrvatski jezik treba učiti i proučavati čitav život.

Odrasle se smatra funkcionalno nepismenima ukoliko imaju problema s razumijevanjem, primjerice, rasporeda vožnje autobusa, čitanjem karata ili popunjavanjem obrazaca prilikom prijave za posao.
 
Istraživanje je provedeno po naredbi gradonačelnika Anthonyja A. Williamsa, koja je izdana 2003. kao dio njegove inicijative za opismenjavanjem odraslih.
 
Porazna statistika mnogo duguje i činjenici da u glavnom gradu Sjedinjenih Država živi sve više Hispanoamerikanca i imigranata iz Etiopije koji se većinom ne služe dobro engleskim jezikom. Izvješće također kaže da je udio funkcionalne nepismenosti u okrugu 36 posto, dok na nacionalnoj razini on iznosi 21 posto.
 
Upravo zahvaljujući visokom postotku funkcionalne nepismenosti, grad godišnje gubi oko 107 milijuna dolara, sve zbog nedostatka kvalitetnih prijava za posao.

Izraziti se možeš:
  • stihom,
  • pričom,
  • pismom,
  • dnevnikom,
  • plakatom…
 
Napiši neku poruku za koju smatraš da je važna da je pročita što više ljudi.
Jadranka Žderić
Medijska kultura djece i mladih
Mogućnosti i ograničenja
19,5 × 24,5 cm, 256 stranica;
meki uvez, cijena 120 kn

  • Teorijska razmatranja
  • Upoznavanje s hrvatskom i svjetskom praksom
  • Metodičke radionice (velika škola pripreme školskih tiskovina)
  • Savjetovališta za roditelje i učitelje
  • Ogledni tekstovi novinara, književnika...

Davno je Jan Amos Komensky u svojem djelu Didactica Magna napisao: Da bi se sve lakše pamtilo, čula trebaju raditi što više. Na primjer: sluh valja stalno povezivati s vidom, govor s rukom, ne samo na taj način što ćemo pričati ono što trebaju znati da bi im ušlo kroz uši, već što ćemo i slikati da bi im se stvari mogle kroz oči stisnuti u pamet. Ljude valja učiti, do najveće moguće mjere, da svoje znanje ne crpu iz knjiga, već da proučavaju nebo i zemlju, hrastove i bukve, tj. da proučavaju i ispituju same stvari, a ne tuđa zapažanja o stvarima.

Vrijedi li ta njegova preporuka i danas u informatičkom vremenu kad kola nevjerojatan broj informacija i nudi se niz gotovih rješenja? Omogućuju li društvene okolnosti sporo, postupno učenje koje će odgovarati čovjekovoj prirodi, odnosno pojedinoj njegovoj razvojnoj fazi te koja je pozicija škole u tim brzim društvenim promjenama.

Autorica tako pokušava otkriti na koji način suvremeni mediji (tiskovine, televizija, internet, kompjutorske igre.) utječu na proces učenja te komunikaciju tzv. starim medijima (knjiga, muzej.). Ovo je pokušaj otkrivanja metodičkih načina spajanja komunikacije raznovrsnim medijima poštujući sve pozitivne razvojne aspekte, ali i upozoravajući na potrebu zaštite djece i učenika od raznovrsnih oblika zloporaba.

[Ulomci iz recenzije Dragutina Lučića]
Propitujući vještine i strategije medijskog školovanja, blagotvoran, ali i razoran utjecaj, osobito elektroničkih medija - televizije i interneta - na razvoj djece, autorica postavlja niz suvislih moralnih, odnosno praktičnih pitanja na koja nudi i isto toliko socijalno odgovornih odgovora ponajprije upućenih roditeljima i učiteljima, a onda, dakako, na način primjeren njihovoj dobi, i djeci.

Pred nama je elaboracija koja nije tek puko izolirano teoretiziranje o medijima i sentimentalno zdvajanje nad sudbinom slabih i nejakih, nego smireno promišljanje koje ni u jednom jedinom trenutku ne zaboravlja da se krize, poteškoće, nesporazumi, negacije mogu i imaju razriješiti u socijalno odgovornoj praksi.

kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
Vježbajmo zajedno
Znam što želim
Sretna knjiga - Internet trgovina