Naslovnica
Vrati me korak natragSuper roditelj - početna stranica
Komunikacija sa šutljivom kćeri
Pitanje:
 
Moja kćer ima 14 godina. Vrlo je šutljiva. Kako da je potaknem da komunicira sa mnom (ocem)? Pokušao sam s njom razgovarati, ali ona jednostavno šuti.
 
Odgovor:
 
Čini se da je vaša kćer introvertirana osoba. To znači da će općenito biti mirna, ili povučena, u većini situacija u kojima se nađe. Ona teže izražava svoje osjećaje i draža joj je osama od skupnih aktivnosti. Ovo davanje prednosti samotnim aktivnostima mogla bi objasniti njenu sklonost da bude šutljiva čak i kada je kod kuće. Introverti obično imaju manji krug prijatelja budući da traže intenzivne, duboke i iskrene odnose s ljudima.
 
Međutim, introvert ponekad provodi previše vremena razmišljajući o životu i svojoj trenutnoj situaciji. Zbog toga u nekim situacijama nisu hitri u poduzimanju potrebnih koraka. Introverti, uz to, ponekad zaborave razmijeniti mišljenja s ljudima iz njihova okruženja pa ne saznaju jesu li njihova vlastita razmišljanja i iskustva podudarni.
 
Nijedan tip osobnosti nije vredniji od drugih. Kao otac, trebate znati i prihvatiti vrstu osobnosti vaše kćeri i njene sklonosti postupanja na određeni način.
 
Evo nekih prijedloga kako da s njom komunicirate bolje:
 
(a) Promatranjem saznajte što ju zanima
 
Pokušajte utvrditi stvari ili aktivnosti koje ju zanimaju. Možete početi s otkrivanjem njenih hobija, odabranih slobodnih aktivnosti u školi, vrste knjiga koje čita, i žanra filmova koje voli. Kada saznate njene interese, možete ta područja iskoristiti kao uvodne pojedinosti za zadobivanje njene pažnje i zapodijevanja razgovora.
 
(b) Promatranjem dokučite kada je najotvorenija za razgovor

Također možete promatrajući otkriti kada je kod kuće najornija za razgovor. Adolescenti su najspremniji za razgovor za večerom ili kad gledaju televizijske programe. Otkrijte doba tijekom dana kada vaša kćer, u svojim svakodnevnim navikama, ima više slobodnog vremena i tada ih iskoristite kao prilike za započinjanje neopterećujućih razgovora.
Jadranka Žderić
Medijska kultura djece i mladih
Mogućnosti i ograničenja
19,5 × 24,5 cm, 256 stranica;
meki uvez, cijena 120 kn

  • Teorijska razmatranja
  • Upoznavanje s hrvatskom i svjetskom praksom
  • Metodičke radionice (velika škola pripreme školskih tiskovina)
  • Savjetovališta za roditelje i učitelje
  • Ogledni tekstovi novinara, književnika...

Davno je Jan Amos Komensky u svojem djelu Didactica Magna napisao: Da bi se sve lakše pamtilo, čula trebaju raditi što više. Na primjer: sluh valja stalno povezivati s vidom, govor s rukom, ne samo na taj način što ćemo pričati ono što trebaju znati da bi im ušlo kroz uši, već što ćemo i slikati da bi im se stvari mogle kroz oči stisnuti u pamet. Ljude valja učiti, do najveće moguće mjere, da svoje znanje ne crpu iz knjiga, već da proučavaju nebo i zemlju, hrastove i bukve, tj. da proučavaju i ispituju same stvari, a ne tuđa zapažanja o stvarima.

Vrijedi li ta njegova preporuka i danas u informatičkom vremenu kad kola nevjerojatan broj informacija i nudi se niz gotovih rješenja? Omogućuju li društvene okolnosti sporo, postupno učenje koje će odgovarati čovjekovoj prirodi, odnosno pojedinoj njegovoj razvojnoj fazi te koja je pozicija škole u tim brzim društvenim promjenama.

Autorica tako pokušava otkriti na koji način suvremeni mediji (tiskovine, televizija, internet, kompjutorske igre.) utječu na proces učenja te komunikaciju tzv. starim medijima (knjiga, muzej.). Ovo je pokušaj otkrivanja metodičkih načina spajanja komunikacije raznovrsnim medijima poštujući sve pozitivne razvojne aspekte, ali i upozoravajući na potrebu zaštite djece i učenika od raznovrsnih oblika zloporaba.

[Ulomci iz recenzije Dragutina Lučića]
Propitujući vještine i strategije medijskog školovanja, blagotvoran, ali i razoran utjecaj, osobito elektroničkih medija - televizije i interneta - na razvoj djece, autorica postavlja niz suvislih moralnih, odnosno praktičnih pitanja na koja nudi i isto toliko socijalno odgovornih odgovora ponajprije upućenih roditeljima i učiteljima, a onda, dakako, na način primjeren njihovoj dobi, i djeci.

Pred nama je elaboracija koja nije tek puko izolirano teoretiziranje o medijima i sentimentalno zdvajanje nad sudbinom slabih i nejakih, nego smireno promišljanje koje ni u jednom jedinom trenutku ne zaboravlja da se krize, poteškoće, nesporazumi, negacije mogu i imaju razriješiti u socijalno odgovornoj praksi.

kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
Vježbajmo zajedno
Znam što želim
Sretna knjiga - Internet trgovina