Naslovnica
Vrati me korak natragSuper roditelj - početna stranica
Usadite vrijednosti u svoje dijete
Vrijednosti se obično pokupe, a ne podučavaju. Vjerojatno najvažnija stvar kod usađivanja vrijednosti u dijete su dobri primjeri koje vi kao roditelj možete pružiti.
  • Načini podučavanja vrijednosti
  • Usadite mu specifične vrijednosti
  • Praktični savjeti
Načini podučavanja vrijednosti
 
• Svoje dijete nagradite
Kada nešto uradi dobro, pohvalite ga ili mu dajte do znanja da cijenite to što je uradio.
 
• Davanje atributa unutrašnjem biću
Učinite  da se vaše dijete u nutrini svoga bića osjeća dobro i ponosno tako da ponovo poželi uraditi nešto pozitivno.  Na primjer, recite mu: „Samo netko darežljiv poput tebe zna podijeliti svoje kekse s drugima. Ti si zaista dobra osoba.”
 
• Razvijanje brižnog stava
Porazgovarajte o prijateljima i rođacima i prodiskutirajte o njihovim sklonostima i predrasudama. Djetetu će to pomoći pri promišljanju o ljudima i uviđanju da oni imaju različite sklonosti i predrasude. Navedite ga da se potrudi da se ti ljudi osjećaju dobro, i da izbjegava situacije u kojima bi se oni osjećali loše.
 
• Pružanje i prihvaćanje ponude za pomoć
Svojoj djeci pružite priliku da pomažu kod kućanskih poslova. Time se kod njih doprinosi stvaranju osjećaja odgovornosti.
 
• Učenje od drugih
Ukažite na dobre i loše stvari kod drugih ljudi i objasnite mu što je dobro a što loše uzevši primjere iz novina ili s TV-a. Pazite da svom djetetu ne kažete da je neka osoba dobra, ako je ona zapravo loša. To bi ga moglo obeshrabriti.
 
• Igranje raznih uloga
Zamolite svoje dijete da zamisli određenu situaciju i da vam kaže kako će reagirati,  kako je donio odluku, kako se osjećalo i koje su moguće posljedice njegovih postupaka.
 
• Hvaljenje i kuđenje
Recite svom djetetu što treba uraditi i objasnite mu očekivane posljedice. Također utvrdite moralno načelo koje bi trebalo slijediti.
 
Na primjer, ako vaše dijete bez dozvole uzme knjigu koju je u knjižnici posudila njegova sestra, možete mu reći: „Sarinu knjigu ne smiješ uzimati bez pitanja. Bila je vrlo uzrujana kada ju nije mogla naći. Da se knjiga izgubila, morala bi za nju platiti. Ja ne uzimam tvoje stvari bez pitanja. Ni tebi to ne bi bilo drago. Razmisli o osjećajima drugih ljudi kada činiš stvari koje ih se tiču.”
 
• Pitanja umjesto kazivanja
Ovime se vašem djetetu omogućuje da samo uvidi u čemu je pogriješilo.
Primjer: Vaš sin se igrao s prijateljem i oni su se posvađali. Razljutio se i bacio prijateljevu igračku o zid i razbio ju. Možete ga pitati: „Što misliš, kako se osjećao tvoj prijatelj kada si bacio njegovu igračku?” „Kako bi se ti osjećao da netko ošteti tvoje stvari kada je ljut na tebe?”
„Što bi ti učinio da si na mjestu svog prijatelja?” (Pitanje iz sfere uživljavanja u tuđe uloge) „Koje pravilo treba zapamtiti kada se na nekgoa naljutišp?”
 
• Objasnite motive
Objasnite zašto ste odabrali postupiti na određeni način nakon nekih moralnih i dobrih djela.
 
Primjer: „Bilo mi je drago kada sam pustio tu ženu da uđe preko reda. Jedva je držala gomilu stvari i ne znam kako bi izdržala da je ostala u tako dugačkom redu. Dobro sam se osjećao kada sam joj pomogao da bude brže gotova s kupovinom.”

Usadite mu specifične vrijednosti
 
• Ljubav
Često mislimo da ljubav pokazujemo kada djeci kupujemo stvari ili jednostavno kada provodimo vrijeme s njima ili ih nečemu učimo. Vjerojatno je bitnija sposobnost da zadovoljimo njihove potrebe. Ponekad ne razumijemo koje su uistinu njihove potrebe. One uključuju:
- da budu neovisni i da sami urade nešto za sebe
- da ih se čuje kada se radi o njihovim stavovima i osjećajima
- da imaju privatnost i vlastiti kutak
- da mogu slobodno odabrati prijatelje i s njima se družiti.
 
• Poštovanje
To se najbolje vidi iz načina na koji razgovarate sa svojom djecom. Ne gledajte ih svisoka i ne prigovarajte im kada slušate njihove stavove ili kada nastojite razumjeti njihove osjećaje. Odvajajući vrijeme za svoju djecu: da biste ih saslušali i razumjeli, čak i kada se ne slažete s njima, pokazujete im da su vam važna.
 
• Briga, zabrinutost  i kako ih podijeliti s drugima
Vrijeme za obitelj može se iskoristiti da svatko nešto podijeli s nekim, poput osjećaja sreće ili nekog događaja, ili šale, ili bilo čega značajnog. Vašu stariju djecu također možete zamoliti da učine nešto, pokažu svoju brigu ili zabrinutost za nekoga.
 
• Govorenje istine
Za roditelje je važno da održe svoja obećanja te da i sami govore istinu. Kada vaše dijete izrekne neku laž, bitno je da nastojite shvatiti zašto je imalo potrebu lagati. Nastojte tada podučiti svoje dijete kako da zadovolji svoje potrebe bez pribjegavanja lažima.
Jadranka Žderić
Medijska kultura djece i mladih
Mogućnosti i ograničenja
19,5 × 24,5 cm, 256 stranica;
meki uvez, cijena 120 kn

  • Teorijska razmatranja
  • Upoznavanje s hrvatskom i svjetskom praksom
  • Metodičke radionice (velika škola pripreme školskih tiskovina)
  • Savjetovališta za roditelje i učitelje
  • Ogledni tekstovi novinara, književnika...

Davno je Jan Amos Komensky u svojem djelu Didactica Magna napisao: Da bi se sve lakše pamtilo, čula trebaju raditi što više. Na primjer: sluh valja stalno povezivati s vidom, govor s rukom, ne samo na taj način što ćemo pričati ono što trebaju znati da bi im ušlo kroz uši, već što ćemo i slikati da bi im se stvari mogle kroz oči stisnuti u pamet. Ljude valja učiti, do najveće moguće mjere, da svoje znanje ne crpu iz knjiga, već da proučavaju nebo i zemlju, hrastove i bukve, tj. da proučavaju i ispituju same stvari, a ne tuđa zapažanja o stvarima.

Vrijedi li ta njegova preporuka i danas u informatičkom vremenu kad kola nevjerojatan broj informacija i nudi se niz gotovih rješenja? Omogućuju li društvene okolnosti sporo, postupno učenje koje će odgovarati čovjekovoj prirodi, odnosno pojedinoj njegovoj razvojnoj fazi te koja je pozicija škole u tim brzim društvenim promjenama.

Autorica tako pokušava otkriti na koji način suvremeni mediji (tiskovine, televizija, internet, kompjutorske igre.) utječu na proces učenja te komunikaciju tzv. starim medijima (knjiga, muzej.). Ovo je pokušaj otkrivanja metodičkih načina spajanja komunikacije raznovrsnim medijima poštujući sve pozitivne razvojne aspekte, ali i upozoravajući na potrebu zaštite djece i učenika od raznovrsnih oblika zloporaba.

[Ulomci iz recenzije Dragutina Lučića]
Propitujući vještine i strategije medijskog školovanja, blagotvoran, ali i razoran utjecaj, osobito elektroničkih medija - televizije i interneta - na razvoj djece, autorica postavlja niz suvislih moralnih, odnosno praktičnih pitanja na koja nudi i isto toliko socijalno odgovornih odgovora ponajprije upućenih roditeljima i učiteljima, a onda, dakako, na način primjeren njihovoj dobi, i djeci.

Pred nama je elaboracija koja nije tek puko izolirano teoretiziranje o medijima i sentimentalno zdvajanje nad sudbinom slabih i nejakih, nego smireno promišljanje koje ni u jednom jedinom trenutku ne zaboravlja da se krize, poteškoće, nesporazumi, negacije mogu i imaju razriješiti u socijalno odgovornoj praksi.

kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
Vježbajmo zajedno
Znam što želim
Sretna knjiga - Internet trgovina