Kapetan – zaljubljenik u brodove i more
Mnogi dječaci, posebno oni koji žive u primorskom dijelu Hrvatske, žele postati pomorci.
Predstavljamo vam dva pomorca. Zdenko Perko kapetan je trajekta Pelješčanka, a Nikša Špaleta elektroničar na stranom brodu Bulk carrier.
Pojam pomorac obuhvaća sve one koji zarađuju za život ploveći morem. Posada broda dijeli se na tri glavne skupine: posadu na palubi, posadu stroja i tzv. bijelo osoblje (kuhari i konobari). Nju popunjavaju još neki
članovi, kao što su radiotelegrafist i elektroničar.
 
SVAKOMU JE SAN - BITI KAPETAN
A san je svakoga dječaka postati kapetan broda. No nije isto biti kapetan male obalne plovidbe ili kapetan velike obalne plovidbe, da ne govorimo o kapetanu duge plovidbe, a to je najviše što pomorac može postići u svojoj karijeri (karijera = napredovanje u svom zanimanju).
 
PLOVIM 25 GODINA
Opišite nam svoj posao.
Zdenko: Navigavanjem (plovidbom) i bavim se već 25 godina. Trenutačno sam kapetan trajekta Pelješčanka koji više puta dnevno prometuje na relaciji Ploče - Trpanj i obratno. Završio sam pomorsku školu. No bez obzira na to koliko ste dobar učenik, nakon završene škole kompanija koja vas namjerava zaposliti najprije procjenjuje vaše sposobnosti i tek onda vas prima na posao.
 
Čime se koristite u radu?
Zdenko: Kako već dugo radim i imam puno iskustva, posao obavljam rutinski, a i koristim se uređajima za navigaciju, radarima, kompasom, nautičkim kartama i radiouređajima.
 
I RAČUNALA SU DIO BRODOVA
Tehnika stalno napreduje, a računala su postala sastavni dio svakog broda. Stoga više gotovo i nema brodova
bez elektroničara.
 
ODRŽAVAM CIJELI BROD
Što sve obuhvaća vaš posao?
Nikša: Održavam sve uređaje za navigaciju, sve što na brodu ima veze sa strujom.
 
Kojim se alatom koristite?
Nikša: Elektroničkim testerom, raznim oscilatorima za mjerenje frekvencije i dr.
 
Vaš je posao vrlo odgovoran.
Nikša: Kapetana može zamijeniti svatko, ali bez mene plovidbe nema. Šalim se. Da, posao je vrlo odgovoran i zahtjevan. Danas je sve kompjutorizirano pa treba imati dosta znanja, a i radi se puno.
 
Može li se vaš posao obavljati i bez završene pomorske škole?
Nikša: Može, uz uvjet da ste završili elektrotehničku školu.
 
KAO KAZALJKA NA SATU
Radite već 18 godina. Kuda ste sve plovili?
Nikša: Moj brod plovi, slikovito rečeno, poput kazaljke na satu - oko cijeloga svijeta.
 
Kakav je zabavni život na brodu?
Nikša: Najčešće se zabavljamo pjevajući ili gledamo filmove na videu, a najbolje je kad dođemo u luku u kojoj nas dočeka mnoštvo lijepih djevojaka.
 
• Kako postati pomorac?
Nakon osnovne škole učenik upisuje četverogodišnju srednju pomorsku školu, koja ima dva smjera: nautički i strojarski. Tu stječe znanja iz navigacije, odnosno strojarstva. Nakon završene srednje škole i godine dana plovidbe polaže se stručni poručnički ispit, kojim stječe čin poručnika trgovačke mornarice. Potom se polaže ispit
za čin trećeg časnika palube (ili stroja) trgovačke mornarice, a nakon nekog vremena i za čin drugog, odnosno prvog časnika. Kada se skupi nekoliko godina plovidbe, može se upisati viša ili visoka pomorska škola, kao i položiti ispit za kapetana duge plovidbe, a to je najviše do čega se može doći školovanjem.
• Zašto je lijepo biti pomorac?
Ploveći, čovjek upoznaje različite krajeve svijeta, običaje i kulturu drugih ljudi, različite civilizacije. Lijepo je upoznati i raznoliki biljni i životinjski svijet. Pomorci osobito vole dupine, koji često prate brodove plivajući tik uz njih.
• Što je u tom poslu teško?
Najteže je biti daleko od kuće i obitelji, pogotovo ako vas kod kuće čekaju žena i djeca. Jako je teško na početku plovidbe, a poslije sve prelazi u naviku. Ništa manje nije teško kada brod zahvati nevrijeme, a kopno je daleko. Tada gotovo da nema pomorca koji ne strahuje za vlastiti život i život ostalih na brodu.
• Može li se taj posao raditi cijeli život?
Može. Ljudi plove i do 60. godine starosti.
 
Pripremila Biljana Okmažić
Medioteka - Udruga za promicanje medijske kulture djece i mladih // www.medioteka.hr // info@medioteka.hr