Naslovnica
Upišite pojam ili ga odaberite među tagovima:
Prozirnost, Filipike, Bizant, Religija, Kralj, Predromanika, Anaerobni organizmi, Eolski reljef, Jame, Suverenitet, Mjesno i pojasno (zonsko) vrijeme, Ustav, Župan, županije, Pokrštavanje, Polja u kršu, Krški reljef, Personalna unija, Kršćanski simboli, Kora, Plašt, Svemir, Crta (lenta) vremena, Pad zapadnog rimskog carstva, Geografska karta, Holokaust, Perzija, Močvare, Romanika, Dualizam, Komunizam, Feudalizam, Plima i oseka, Republika, Estuarij, Rimsko graditeljstvo, Heleni (Grci), Arhiv, Vjetar, Ljudska prava, Republikanizam,
Vrati me korak natragSretna škola - početna stranica
Bijeli šečer - šok za organizam
ŠEĆER NAS POKREĆE
 
Ne prestajem jesti slastice. Kad pojedem jednu, moram ih još pojesti bar pet, šest. Kako da prestanem?
 
Naše tijelo treba šećer. Da bi se iz hrane oslobodila energija koja nas pokreće, valja jesti hranu bogatu ugljikohidratima. Riža, ječam, palenta, kruh, povrće, mahunarke – takve su namirnice. Jedemo li tu hranu, ona se razgrađuje na šećere koji nam daju upravo to što nam treba. Dakle, ljudima je urođena potreba za slatkim. Razvijena je čak i kod novorođenčadi. Stoga je bitno znati iz kojih se sve namirnica može dobiti šećer tako važan za život ljudskog organizma.
 
BIJELI ŠEĆER – NEZDRAVA NAMIRNICA
 
No, treba znati koje vrste šećera jesti. Bijeli šećer, kojega ima u mnoštvu slatkiša, brzo se razgrađuje, a to izaziva porast šećera u krvi. Ako taj šećer nije trenutno potreban, organizam ga negdje skladišti da bi ga na kraju pretvorio u masnoću. Poslije vala nagloga porasta šećera u krvi slijedi pad jer se organizam trudi uravnotežiti razinu šećera u krvi.
 
PIRAMIDA ZDRAVIH ŠEĆERA
 
Potraži u trgovinama namirnice na kojima je oznaka sugar free (bez šećera). Okus je dobar, iznenadit ćeš se!
 
jednostavni šećeri

složeni ugljikohidrati
 
GLUKOZA I
FRUKTOZA

npr. voće i kukuruz
 
SAHAROZA, EKSTROZA,
MALTOZA, LAKTOZA

npr. bijeli i crni šećer, raskuhane žitarice,
med, mliječni proizvodi
 
ŠKROBOVI
npr. žitarice, leća, grah, krumpir, povrće
 
CELULOZA ILI VLAKNA
npr. vlakna u žitaricama, leći, grahu, povrću
 
Malo, ali ne previše 5 do 6 bombona je dnevna granica koju ne treba prelaziti. Šećer pogoduje razvoju karijesa i deblja. Čak i ako nisi sklon/a debljanju ne treba se kljukati slasticama.
 
Kažem: stop!
 
Da bi se kontrolirao apetit, valja najprije iskušati volju. Stavi sa strane dopušteni broj bombona, a ostale razmjesti okolo. Otvorena vrećica nadomak ruke preveliko je iskušenje. Ako popustiš, zamoli mamu da spremi vrećicu bombona kod sebe.
 
 
 
Dobar trenutak
 
Izbjegavaj jesti slatkiše kad si gladan/gladna. Tada ćeš ih vjerojatno pojesti puno. Najprije pojedi voće ili jogurt s komadićem kruha.
 
Problem s dijeljenjem
 
Najbolje je da okupiš prijatelje s kojima dijeliš strast prema slatkišima. Podijeli slatkiše na jednake dijelove za sve prijatelje i dugo ih jedite uživajući. Hopa, vrećica je za čas prazna i nema više iskušenja.
 
TOČNO – NETOČNO
 
 
- Bijeli šećer ima vitamna i minerala.
- Jabuke sadrže uglavnom fruktozu – sporooslobađajući šećer, za razliku od banana koje imaju oba šećera.
 
--- NETOČNO

Iz bijeloga je šećera odstranjeno 90% njegovih originalnih vitamina i minerala.
 
--- TOČNO

Preporučuje se stoga jesti više jabuka, jer banane prilično brzo podižu razinu šećera u krvi.
 
PRIRODNI BOMBONI

Uobičajeni se slatkiši sastoje samo od šećera. Otvaraju apetit, a nakon nekoliko sati još si gladniji. Možeš ih zamijeniti svježim ili sušenim voćem (jabuke, šljive, breskve) ako ga voliš. Manje je slatko, bogato vlaknima i vitaminima, ne potiče apetit i dovoljno ga je pojesti malo da utažiš želju za slatkim.
 
TEST – KOLIKO SMO NAUČILI
 
Razvrstaj ove namirnice u dvije skupine šećera: spororazgrađujući i brzorazgrađujući.
 
spororazgrađujući
 
brzorazgrađujući
 
narančin sok
mahune
muesli
kukuruz
špageti od integralna brašna
grašak
 
(Arhiva časopisa Zvrk)
Vedrana Kurjan Manestar
"Vježbajmo zajedno"
Jadranka Žderić
"Zemlja na dlanu"
Jadranka Žderić
"Od kuće do škole"
Sretna knjiga - Internet trgovina