Naslovnica
Upišite pojam ili ga odaberite među tagovima:
Bizant, Helenizam, Heleni (Grci), Kora, Pokrštavanje, Inkvizicija, Piramide, Legija, Rimsko graditeljstvo, Računalo, Globus, Mjesno i pojasno (zonsko) vrijeme, Grčki gradovi, Špilja, Katakombe, Prozirnost, Močvare, Legenda, Ponikve, Estuarij, Krunidba, Benediktinci, Crta (lenta) vremena, Planeti, Muzej, Obitelj, Termometar, Građa zemlje, Riječni (fluvijalni) reljef, Egejske civilizacije, Konzul, Plemić, Plima i oseka, Morske struje, Karolinzi, Sila teža, Pismo, Aerobni organizmi, Grčka mitologija, Faraon,
Vrati me korak natragSretna škola - početna stranica
Žičara
Žičara, baš kao što joj ime govori, svoj nastanak duguje izumu čelične žice. I ranije su ljudi konopcima, lijanama ili nečim drugim vukli razne vrste spremnika s robom ili ljudima, no prava viseća žičara nije se mogla načiniti bez dovoljno čvrsta, ali i dovoljno elastična materijala.
 
 
STUPOVI, UŽAD, KOTAČI I KABINE ŽIČARU ČINE
 
Čelično žičano uže izumljeno je 1827. godine. Već 1861. Nijemac Friedrich Dücker konstruirao je žičaru sa dva čelična užeta. Jedno je služilo vuči kabina, a drugo ih je nosilo. Samo nekoliko godina kasnije, 1867., Englez Hodgson izumio je žičaru sa samo jednim užetom, koje je i držalo i vuklo kabine.
 
SKIJAŠI I IZLETNICI NAJČEŠĆI SU PUTNICI

Danas su najpoznatije skijaške i izletničke žičare, no žičarama se koriste i u industriji, šumarstvu, rudarstvu i građevinarstvu. Na čelično uže mogu se preko vješalica i postolja s kotačima objesiti kabine, ali i vješalice, sjedala, košare ili posude. To uže položeno je preko jarmova na visoke čelične stupove i ono nosi kabine. Preko drugog užeta prenosi se vučna snaga motora koji pokreće žičaru.
 
 
UŽE ZA KOČENJE

Neke žičare imaju kružni, a neke naizmjenični pogon. One kojima se prevoze ljudi obično imaju još i dodatno uže za kočenje, a kojiput i nekoliko nosivih ili vučnih užeta. Užad može biti debela i nekoliko centimetara.
 
NA SLJEME, NA SLJEME, NA SLJEME...

ZET-ova žičara koja putnike vozi na vrh Medvednice Sljeme, postavljena je 1963. godine. Duga je 4017 metara, a visinska joj je razlika 669 metara. Ima 13 stupova i 86 kabina. U jednom satu može prevesti 450 ljudi. Do vrha vozi 23 minute. Za promet putnika izravno se brine šest radnika, tri na donjoj i tri na gornjoj stanici. Godišnje žičara prijeđe oko 420.000 kilometara, a preveze 108.000 putnika.
 
 
Jeste li znali...
... da se jedna od najpoznatijih i najstarijih njemačkih žičara nalazi u Heidelbergu? Pokrenuta je 1890. godine. I dandanas putnici se u dvorac i na vrh Königstuhl voze u drvenim kabinama, baš kao nekoć;
... da su žičare u južnoafričkom gradu Capetownu, kanadskom Vancouveru i brazilskom Rio de Janeiru svjetski poznate?
      
Pripremio: Josip Štilinović

Jeste li znali?
  • Kabine mogu biti tako velike da prime dvadesetak putnika. Takve kabine u pravilu su osigurane s nekoliko nosivih i vučnih čeličnih žica.
  • Žičara u Capetownu kao da vozi između planine i oceana.
  • Njemačka moderna žičara ima kabine koje podsjećaju na venecijanske gondole.
  • ZET-ova žičara preveze godišnje na Sljeme 108.000 putnika, najviše izletnika.
  • Kabine ZET-ove žičare koja vozi na vrh Sljemena.
Sretna knjiga - Internet trgovina